Hoofdstuk 8: Onze laatste expeditie ... - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Monique en Dick Labrie - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 8: Onze laatste expeditie ... - Reisverslag uit White River, Zuid-Afrika van Monique en Dick Labrie - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 8: Onze laatste expeditie ...

Door: MoniqueEnDick

Blijf op de hoogte en volg Monique en Dick

18 Oktober 2011 | Zuid-Afrika, White River

Vanuit het sombere Swazilnd kwamen we terecht in White River. Je hebt hier echt het idee dat je in het "Westerse" gedeelte van Zuid Afrika bent. Grote shopping Malls, veel autodealers en het ziet er allemaal ook een stuk netter uit. Bovendien worden we hier niet meer als als een alien aangekeken.

Vanuit deze basiskamp zullen we diverse dingen ondernemen, maar eerst nog even aan het zwembad liggen. Over 2 dagen moeten we wel verkassen, want we zijn iets eerder geland in White river.

Onze eerste excursie was naar de Botanical Garden in Nelspruit. Niet zo ver hier vandaan. Het eerste gedeelte is gewoon een stuk bos met paden, maar het tweede gedeelte is een mooi aangelegde tuin met diverse planten en bomen. Er werd nog vriendelijk naar ons gezwaaid maar wisten "bij God" niet wie dat was. Totdat 's-middags bij het zwembad horen dat het een andere gast van de lodge is. Na deze Garden hebben we nog wat kleding gekocht. Voor een habbekrats. Even wat oude zooi weggooien zodat de koffers wel op gewicht blijven. Nog even een ritje naar Hayvieuw gemaakt en zagen op de heenweg al een vrachtwagen op zijn kant liggen bij een kruising. Op het zelfde moment werd een personen-auto weggetakeld. Brrrrrr. Geen leuk gezicht, maar er wordt hier af en toe ook als gekken gereden. De terugweg hebben we via een andere weg genomen.

Oké, de volgende dag wordt een culturele dag met een hevig slot. Dus let op .... Uiteraard vroeg op pad, gaat haast vanzelf, want we slapen hier niet echt als doornroosjes. We gaan eerst naar de Three Rondavels. Dat zijn drie puntige rotsen met daarvoor een schitterend dal met een meer. We hebban daar een tijdje genoten van het uitzicht. Daarna naar het leukste onderdeel van deze route (De Panoramaroute), de Potholes. Deze zijn echt heel mooi. Uitgesleten rotsvormaties in de vorm van allerlei rondingen. Bij de souvenierskraampjes heeft Monique de big-5 gescoord. DE reis wordt vervolgd met een paar uitzichtpunten, waaronder God Windows en een eentje welke je via een stuk regenwoud kunt bereiken. Dit was echt zweten, want het ws alleenmaar bergop. Maar de beloning was er ook naar. In de verte werd het al een beetje donker. Verder terug naar White River nog wat watervallen bezocht en om 17.30 kwam er één grote waterval naar beneden. Niet normaal meer. Als amfibi-voertuig reden we de berg met zeer gematigde snelheid af. Onweer, bliksem, hagelsteentjes, het was echt of de hel los brak. Gelukkig vonden we de lodge snel terug.
Op de lodge moet het echte een hel geweest zijn. De onweer was in een boom ingeslagen, gespleten en op een huurauto gevallen, vlak naast een huisje. Dat zag er niet vrolijk uit, maar de volgende dag stond er alweer een nieuwe auto. Maar de schrik zat ze goed in de benen.

De dag daarop zijn we nog even wezen shoppen en relaxen. Dit was dus een rest-day.

Maar dan moet er weer actie komen. De volgende dag, hop, naar de Kaapse Hoop. Een voormalig goudzoekersdorpje. Daar eerst een mooie wandeling gemaakt tussen de rotsen door met als resultaat wederom een mooi uitzicht. Rustig afgezakt naar het dorp en daar een dikke panne(n)koek gegeten met van alles er tussen. Even verderop is een paardenstal, Horse Trail. En daar hebben we een uur paardje gereden. Wat is het hoog als je op zo'n knol stapt, maar het went snel. Stapvoets zijn we door omgeving gereden en we moeten zeggen het is héél leuk om te doen.

Vandaag staan we op het punt om naar Kruger Park te gaan, wat onze laatste expeditie is, maar eerst nog even de verplichtingen gedaan zoals boodschappen en dit verhaal bijwerken.

Stay tuned!

• 18 Oktober 2011 - 07:39

Maaike Warmer-Polman:

Wauw, wat een geweldige reisverslagen allemaal. Alleen al een reden om dit prachtige en bijzondere land te bezoeken... Nog een fijne vakantie voor zolang het duurt en een veilige terugreis gewenst. De foto's houden we nog van jullie tegoed.

Groetjes, Maaike

• 18 Oktober 2011 - 17:14

Daniella:

Hey Dick en Monique,

Leuk jullie verhalen en belevenissen te lezen. Ben zelf ook in Zuid Afrika geweest en weet dus wat jullie allemaal zien, de ronddavels en de putholes, er mooi allemaal. En de natuur is ook schitterend. Benieuwd hoe jullie het Krugerpark ervaren!!! Geniet er lekker van in NL missen jullie niks..... nou ja de power aerobics dan.... groetjes.....

• 18 Oktober 2011 - 17:58

Michel:

Blijf genieten!

• 18 Oktober 2011 - 18:02

René:

Hoi Dick en Monique
    Prachtig verhaal weer. Jullie maken heel wat mee. Jammer voor jullie dat het zo snel gaat want het zijn al weer de laatste dagen. Ben heel benieuwd naar de foto's.
    Geniet er nog maar van...zo lang het nog kan;-)
    tot ziens

• 18 Oktober 2011 - 19:08

Ramon:

Wat een avontuur allemaal. WIllen jullie nog wel terug, Razende reporters?

Veel plezier jullie laatste dagen. We stay tuned

• 19 Oktober 2011 - 09:44

Lud:

Hola explorers! :) I have to say that when Ramon translates for me is better than when I just Google Translate, but still, I make the way to stay tuned! :)

I cannot believe that you are about to leave for the last expedition! WOW! ENJOY and be sure to make pictures as I am still doubting about the 35 elephants you saw the other time! :)

Whats the update with the rum?!?!
    Hugs!
    Lud

• 19 Oktober 2011 - 15:48

Bob En Tineke:

Hoi vriendjes, wat is Afrika mooi he, en avondtuurlijk, je maakt echt van alles mee.
    Jammer dat het er bijna op zit maar het mooiste komt nog vond ik.
    Het Krugerpark is toch wel een van de mooiste wildparken van Afrika dus jullie zullen daar ook heel veel verschillende wilde dieren tegen komen.
    Heel veel plezier nog en tot snel maar weer in het koude en natte Almere, we kunnen niet wachten op de foto's.
    Groetjes van ons, Tineke en Bob.